Jouw nieuwe baan in 3 zinnen
- Zoals jij is er maar één, juist jouw unieke aanpak maakt impact op je leerlingen
- Je blijft je ontwikkelen met de begeleiding van je buddy, vaksectie en intervisiegroep
- Met jouw professionele betrokkenheid bied je leerlingen meer dan de route naar een diploma
Samen het verschil maken
Bouwen aan kennis én karakter? Dat doe je op het Stedelijk Dalton Lyceum VMBO.
Door les te geven volgens de daltonwaarden help jij leerlingen zich te ontwikkelen tot echte wereldburgers. Je laat ze oog hebben voor elkaars talenten en openstaan voor het verhaal van een ander. Met jouw steun zetten ze grote stappen vooruit, want zoals jij is er maar één.
Het Stedelijk Dalton Lyceum VMBO zoekt een flexibele, zelfreflectieve en bevlogen docent voor onze VSO-groep die bijdraagt aan de brede ontwikkeling van onze leerlingen. Als docent VSO neem je de leerlingen op een levendige manier mee door de lesstof en laat deze aansluiten op hun belevingswereld. Je vindt het leuk om leerlingen te begeleiden die wat meer aandacht nodig hebben en in bredere zin wil je de school helpen om de werkwijze met deze groep succesvol verder te ontwikkelen.
Op het Stedelijk Dalton Lyceum VMBO vinden we het belangrijk dat zowel jij als onze leerlingen zichzelf mogen zijn. Je geeft alle lessen vorm vanuit de daltonwaarden, denkt graag mee over de ontwikkeling van het speciaal onderwijs binnen het VO en je hebt bovenal hart voor onze leerlingen. Op onze school kun je écht het verschil maken. De kansen die we onze leerlingen bieden hebben ze hard nodig. Daarom bieden we goede ondersteuning aan leerlingen én collega’s!
Nadruk van de begeleiding van de mentor ligt op succeservaringen. De mentor benoemt samen met leerlingen wat goed gaat. Pedagogische tact speelt hierbij een belangrijke rol. Het gaat bij pedagogische tact om het ontwikkelen van een kwaliteit van verbondenheid tussen leraar en leerling. Als een docent tactvol reageert naar een leerling is het een win-win situatie voor beiden. De tactvolle docent verplaatst zijn of haar aandacht direct van het (lastige, storende of ongewenste) gedrag van de leerling naar de betekenis die er achter schuilgaat. In mentorlessen zal de begeleiding vooral gericht zijn op executieve functies en leren leren. De begeleiding zal op maat worden aangeboden, de doelen en de aanpak daarbij staan geformuleerd in het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP).
Functie-eisen
Jij hebt hart voor je leerlingen en wil bijdragen aan hun ontwikkeling in de breedste zin van het woord. Dat doe je met een combinatie van didactisch talent, pedagogische kwaliteiten en kennis van je vak. Daarbij neem jij het initiatief om het op jouw manier te doen, als jij denkt dat dit het beste is voor de leerling. Toch bevind jij je niet op een eilandje, goed onderwijs is voor jou echt een teamprestatie. Daarnaast:
- Je bent een docent die kwaliteit en vernieuwing meebrengt en heb je een visie op het inclusief
onderwijs van nu. - Heb je een afgeronde lerarenopleiding of PABO, of je bent nog bezig met de afronding, een master SEN opleiding is een pré.
- Heb je ervaring en motivatie in het werken met een uitdagende doelgroep.
- Ben je gemotiveerd om jezelf en het onderwijs te ontwikkelen.
Taakinhoud
- Dagelijks een reflectief moment in groepsverband.
- Goede individuele begeleiding kunnen bieden (inclusief verzuimgesprekken).
- Het is belangrijk dat de mentor de AVO-vakken (Nederlands, Engels, wiskunde, biologie, economie, rekenen, mediawijsheid, burgerschap en LOB) kan en wil geven, maar ook ervaren is in het omgaan met zorgleerlingen (op gebied van gedrag).
- Flexibiliteit, leerbaarheid, professionele betrokkenheid en zelfreflectie zijn belangrijke eigenschappen van de mentor.
- Frequent contact met ouders, variërend van een keer per week tot minimaal 1x per maand. Naar behoefte, af te stemmen met ouders.
- Inspelen op gebeurtenissen in de school. Bemiddelen tussen leerling en vakdocent bijvoorbeeld.
- Bijhouden van dossier. Alle gebeurtenissen noteren en verzamelen in Magister.
- OPP evalueren.
- Regelmatig overleg met de orthopedagoog van het samenwerkingsverband (ongeveer wekelijks).
- Deelname aan de werkgroep VSO in VO.
Arbeidsvoorwaarden
- Je krijgt per les veel voorbereidingstijd: 75%. En nieuwe docenten zelfs nog meer.
- Met een arbeidsmarkttoelage van 5% verdien je per maand toch al snel een paar honderd euro extra.
- Je persoonlijke buddy maakt je wegwijs op onze locatie en helpt jou bij onderwijsvraagstukken.
- Je krijgt de ruimte je professioneel te ontwikkelen. Bijvoorbeeld met interne cursussen, intervisiemomenten of tijdens door ons betaalde opleidingen.
- Bij goed functioneren hebben wij de intentie jou al na 1 jaar een vast contract te bieden.
- De belangrijkste arbeidsvoorwaarden liggen vast in de cao vo. Daarnaast krijg je een eigen laptop en 5 roostervrije dagen om jezelf te ontwikkelen.